Nederlands
Zoeken:


interview met Rien en André Stas

“Nooit concessies doen aan de kwaliteit”
Rien en André Stas. Twee inventieve broers uit Hapert die dankzij aangeboren zakelijk instinct en innovotiekracht een bloeiend bedrijf hebben opgebouwd. Als wereldmarktleider gespecialiseerd in ophangsystemen, maar ook succesvol met de verkoop van drie miljoen coffee pads.

André (41) is net terug van drie weken vakantie in Florida, samen met zijn vrouw Annemieke en hun drie kinderen van zeven, acht
en dertien jaar. Rien (44) en vriendin Wendy hebben ook drie kinderen, maar zijn met een half, twee en vierjaar nog niet aan
het vakantieseizoen gebonden.”Bovendien ben ik in Hapert druk bezig met het opknappen van mijn boerderij” vertelt de oudste van de twee ondernemende broers.”Ik ben altijd bezig. Werk, dagdromen, vakantie en knutselen lopen bij mij continu door elkaar heen. Soms krijg ik ‘s nachts een idee waar ik meteen mee aan de slag moet, dan ga ik ook wel eens ‘s middags slapen.” Als klusjesman had Rien begin jaren negentig al snel door dat het ophangen van kunst beter maar vooral ook goedkoper kon. André zat in de bouw en omdat hij last van zijn schouder kreeg, vroeg Rien of hij niet eens wat potentiele klanten kon gaan bellen. De spijker in de muur werd al snel vervangen door moderne rails, anno 2010 nog steeds de core business van STAS picture hanging systems.

Awards
André haalt als commerciele man het geld binnen, wat Rien als productontwikkelaar en octrooienspecialist weer uitgeeft. Het bedrijf met 21 mensen in dienst is gevestigd in Eindhoven en is met export naar 52 landen wereldmarktleider.”Onze ophangsystemen vind je over heel de wereld: van scholen in Montreal tot zorginstellingen in Nieuw Zeeland”, vertelt André Stas. Het bedrijf ontving vier GIO (Goed Industrieel Ontwerp)-awards, deze werden toegekend aan de navulbare en uitneembare koffiehouder voor de Senseo, de Coffeeduck, een ophangsysteem voor tekeningen en posters en een verfijnde aluminium ophangrail, die verlichting en ophangen in een systeem combineert. “Op hangen en verlichten gaat steeds meer de trend in van flexibele en wireless low voltage systemen, wij spreken tegenwoordig over wall entertainment”, vervolgt André. “Kwaliteit staat bij ons centraal, daar doen we nooit concessies aan.” Rien vult aan: “Binnenkort komen we met een unieke verzameling van zilveren voetbalplaatjes op de markt. We hebben daarover al gesprekken gevoerd met clubs als Barcelona, Ajax en PSV. Die waren allemaal net zo enthousiast als wij.”

gepubliceerd in U in de Kempen Herfst 2010

rabo1